Friday, October 26, 2012

Korban & Sembelih



- Korban ni apa dia? Yang aku paham korban ni ialah bila kita give away benda favourite kita or benda yang kita sayang. Give away pulak boleh jadi kita buang terus untuk tujuan kebaikan or bagi kepada yang lebih memerlukan. Contohnya, sorang calon SPM yg buang semua majalah hiburan dia dengan niat nak fokus kat SPM. Itu adalah contoh pengorbanan yg simple.

- Korban ni berlaku sepanjang masa. Bukan time Hari Raya Korban ja. Contohnya korban wang, masa & tenaga. Yang paling obvious skali ialah pengorbanan mak bapak kita kat kita yang xpernah henti2 sampai sekarang. Tu pon kalau kita perasan la.

- Apa yang aku perhati time raya korban ni, ramai orang p beli lembu, kambing or ayam then p sedekah kat masjid/surau untuk dibuat korban. Pada aku, ni bukan korban, sebab xdak pon ciri2 pengorbanan. More towards sedekah. Kalau betoi nak korban, p bela lembu, kambing or ayam tu beberapa tahun, sampai sihat kaw2 punya, pastu baru p sedekah kat masjid. Tu baru korban. Kita give away benda yang kita sayang. Kalau takat p beli pastu bagi kt masjid, no wonder la lembu2 time nk korban semua slim2 belaka.

- Ok setel bab korban. Proceed ke bab sembelih. Sembelih ni apa plak? Sebab apa aku letak quote dalam tweet ak? Ni yang aku tweet semalam

'Sembelihlah' 'binatang peliharaan' yang kamu sayang

- Untuk pengetahuan semua, even ramai yg dah taw, dalam certain buku kadang2 diselitkan ayat yang ada quotation mark, nak habaq yang ayat tu ada maksud tersirat atau pun double meaning. Dalam Holy Book kita, terlalu banyak quotation mark kalau kita nak letak satu satu, plus quotation mark tu sangat invicible sampai ramai yang xkaji maksud tersirat or makna disebalik ayat2 tu.

- Contohnya, 'sembelih' tu artinya potong, buang, eliminate dan sebagainya manakala 'binatang peliharaan' pulak artinya sifat2 kebinatangan yg kita bela selama ni such as tamak, panas baran, malas dan lain2. Dan of course semua sifat2 tu kita sangat sayang untuk buang. Sebab tu la, time raya korban ni, mengingatkan diri kita untuk 'sembelih' semua sifat2 yg xelok tu.

- Apa yang diamalkan sekarang adalah yg tersurat semata2, iaitu sembelih lembu or kambing yg kita sayang. Tu pon, due to just beli & bagi, maksud tersurat ayat tu pon xtercapai, apatah lagi yang tersirat. Kalau dapat amalkan yg tersurat pon da cukup baguih, pastu bole la proceed ke yang tersirat pulak. Ini baru bab korban, bab lain pulak cmna? Solat? Puasa? Kita buat yg tersurat or yg tersirat? Or xbuat langsung?









No comments:

Post a Comment